Tidlig overgangsmad til kolikbarn

27. oktober 2010

Alder:
3 mdr.

Tidlig overgangsmad til kolikbarn

Kære Helen

For lige knap 3 måneder siden, fik vi vores datter nummer to. Hun er selvfølgelig super-dejlig og alt det der, men hun har desværre også kolik.

Vi har selvfølgelig prøvet en masse forskelligt med større og mindre held, men faktum er, at hun kun stille og roligt er i bedring, og at vi i bund og grund nok bare må vente på, at hun bliver lidt ældre og dermed vokser fra det.

Men, men, men... Netop den meget gråd og uro har gjort, at hun spiser meget uregelmæssigt, og derfor sjældent holder sig mæt særligt længe ad gangen. Vi prøver selvfølgelig at trække den, så der går 3-4 timer mellem hver flaske (hun har fået flaske med MME / NAN, siden hun var 1 måned gammel), men uden det helt store held ift. mætheden...

Derfor vil vi meget gerne begynde at introducere grød, mos og vælling så hurtigt som muligt, og i den anledning har jeg et par spørgsmål:

1. Da vi fik vores første datter for tre år siden, var ...

Annonce

... anbefalingen på pakkerne med vælling 4 måneder. Nu er den 6. Handler den udelukkende om, at anbefalingerne på pakkerne følger sundhedsstyrelsens anbefalinger om, hvor længe man bør amme, eller handler det om, at vælling er for skrapt for maven (hvilket jeg har svært ved at forstå, når de godt må få alt muligt andet mad, når de er 4 måneder)?

2. Jeg ved godt, man siger, at man kan starte med at introducere lidt mos mm., når de er fire måneder, men jeg kan også se, at mange skriver, at det må komme an på en vurdering om, hvorvidt barnet er klar til det. Med Maria, den første, startede vi så småt på en skefuld mos her og en flaske vælling der, da hun var 3 1/2 måned, men kan man starte endnu tidligere end det? Som sagt er Maja nu 3 måneder gammel.

3. Hvad er bedst at starte med? Altså, er der noget, der er mere mildt end andet?

På forhånd tak for de gode svar, jeg jo ved, du altid kommer med :-)

Bedste hilsner
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.