Brev:
Tidlig overgangsmad til kolikbarn
27. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Tidlig overgangsmad til kolikbarn
Kære Helen
For lige knap 3 måneder siden, fik vi vores datter nummer to. Hun er selvfølgelig super-dejlig og alt det der, men hun har desværre også kolik.
Vi har selvfølgelig prøvet en masse forskelligt med større og mindre held, men faktum er, at hun kun stille og roligt er i bedring, og at vi i bund og grund nok bare må vente på, at hun bliver lidt ældre og dermed vokser fra det.
Men, men, men... Netop den meget gråd og uro har gjort, at hun spiser meget uregelmæssigt, og derfor sjældent holder sig mæt særligt længe ad gangen. Vi prøver selvfølgelig at trække den, så der går 3-4 timer mellem hver flaske (hun har fået flaske med MME / NAN, siden hun var 1 måned gammel), men uden det helt store held ift. mætheden...
Derfor vil vi meget gerne begynde at introducere grød, mos og vælling så hurtigt som muligt, og i den anledning har jeg et par spørgsmål:
1. Da vi fik vores første datter for tre år siden, var anbefalingen på pakkerne med vælling 4 måneder. Nu er den 6. Handler den udelukkende om, at anbefalingerne på pakkerne følger sundhedsstyrelsens anbefalinger om, hvor længe man bør amme, eller handler det om, at vælling er for skrapt for maven (hvilket jeg har svært ved at forstå, når de godt må få alt muligt andet mad, når de er 4 måneder)?
2. Jeg ved godt, man siger, at man kan starte med at introducere lidt mos mm., når de er fire måneder, men jeg kan også se, at mange skriver, at det må komme an på en vurdering om, hvorvidt barnet er klar til det. Med Maria, den første, startede vi så småt på en skefuld mos her og en flaske vælling der, da hun var 3 1/2 måned, men kan man starte endnu tidligere end det? Som sagt er Maja nu 3 måneder gammel.
3. Hvad er bedst at starte med? Altså, er der noget, der er mere mildt end andet?
På forhånd tak for de gode svar, jeg jo ved, du altid kommer med :-)
Bedste hilsner
Malene